Eiksundtunnelen ble åpnet for trafikk i 2008 og er en 7765 meter lang undervannstunnel mellom Hareidlandet øy og fastland. På det dypeste punktet er tunnelen 287 meter under havoverflaten og har en minimun overdekning på anslagsvis 50 meter. 

 

Eiksundtunnelen er et typisk Norsk fjordkrysningsprosjekt - hvor man fester bebygde samfunn i utkanten mot mer sentrale strøk. Tunnelen ble drevet med tradisjonell "drill and blast"-metode, hvor man borrer hull som fylles med sprengladninger. 

 

W. Giertsen Tunnel AS ble hentet inn som underentreprenør på vann- og frostsikring av tunnelen. Byggherre valgte vår WGT-100 løsning som den mest kostnads- og driftseffektive løsningen. Totalt har vi levert og installert over 110 000 m2 med WGT-100. Prosjektet og leveransen har vært en stor suksess. 

 

Idag farter over 2 000 biler gjennom tunnelen hver eneste dag og vannsikringsløsningen fra W. Giertsen Tunnel gjør at bilistene kan kjøre gjennom en vannsikret og trivelig tunnel, 287 meter under havet. 

 

Les mer om hvilke løsninger vi leverte og monterte i Eiksundtunnelen her.